Aansluiting 2 fase + 2 nul?

Lunadesmet

  • #1
Hey

Ik woon in een woonparkje dat vorig jaar is aangelegd.
Mijn elektra dateert dus ook van 2016.
In de huur zit een 20A-aansluiting, maar de standaard voor huizen is 63A en 40A voor oudere huizen…

Situatie: ik ben aangesloten op de hoofdleiding in de grond (net als alle andere huisjes).
Er komt dus fase + nul en aarde m’n huisje binnen en die gaat meteen naar een automaat van 20A, mijn ‘hoofdzekering’, en van daaruit naar de aardlek(s) en groepen.

Er is een klein tuinhuisje in het parkje waar ik een kastje heb dat op slot kan met 2 automaten: 25A en 20A.
Die eerste is dus blijkbaar de ‘hoofdleiding’ en die tweede een ‘extra leiding’. Alle bewoners hebben dit.
Ik heb dus wat nagevraagd en mijn hele huisje zit achter de 25A (maar alle bewoners mogen wel maar een hoofdzekering van 20A hebben, hoewel 25A dus zou kunnen).

Maar dus die extra leiding: voor een hele lage meerprijs kan je dus ook deze leiding gebruiken (ligt blijkbaar al in de grond onder het huisje). Hoewel er 20A is, mag er maximaal 16A gebruikt worden.
Ik kan dus 36A krijgen. Heel handig, want soms gaat de hoofdzekering er wel uit als de verwarming opstaat + inductiekookplaat, of frituurpan + oven + kookplaat, …

Hier is het probleem: er komt nu een Fase + Nul binnen.
Als ik de extra leiding wil gebruiken komt er nog een Fase + Nul binnen.
Dus 2 fase + 2 nul…
We krijgen dan blijkbaar nog een soort ‘hoofdzekering’ van 16A (naast die van 20A waar nu het hele huis op staat), en de technieker komt de hele stoppenkast aanpassen zodat alles verdeeld wordt en werkt.

Mijn vraag is nu: hoe kan dit?
Van wat ik heb verstaan ga ik dus 2 automaten hebben, en kan ik dus niet met één schakelaar heel het huis uitschakelen.

Ik ken niets van elektriciteit, maar is het niet mogelijk om er een hoofdzekering tussen te plaatsen die met 2 fasen en 2 nullen werkt? Van 35A of zo? Of kan/bestaat dit niet?
Of riskeer ik dan dat er één van de 2 automaten uitgaat in het elektrahuisje?


En kunnen die aders gecombineerd worden of heb je dan een vette kortsluiting?


Wil gewoon weten waar ik over praat als ik het er met de huisbaas over heb. :p
Mijn excuses trouwens als ik nu echt hele domme vragen stel, want ik ken echt niet veel van elektriciteit…

In principe is het geen probleem dat mijn hele installatie niet uitvalt bij een lek naar de aarde of wanneer ik weer te veel zit te gebruiken... En ik ga niet dood van 2 schakelaars uit te moeten doen als ik het huis zonder stroom moet zetten, maar vond het nu toch iets leuker dat je alles gewoon in één keer uit kan doen.

Alvast bedankt voor de hulp! :D

EDIT: de 10 ampère in de tekeningetjes moeten 16 zijn.
Dit omdat er eerst gesproken werd van slechts 10A extra te kunnen afnemen, maar achteraf bleek het dus 16A te zijn. :)
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #2
Lunadesmet schreef:
maar de standaard voor huizen is 63A en 40A voor oudere huizen…
Over welk land praten we hier? Ik vind zo ongeveer helemaal niets van dit verhaal "standaard" klinken.

Los van de zekeringen, als er 2x fase + 2x nul in een verdeelkast binnenkomt kun je die 4 draden natuurlijk op een 4-polige hoofdschakelaar aansluiten. Dan kun je de hele kast netjes met één handeling uitschakelen. Maar 2 aparte voedingen op 1 kast is verder niet bepaald gebruikelijk.

Wat voor eindgroepen heb je achter die 20A automaat zitten? Is dat selectief?

Heb je een ongewoon kleine inductiekookplaat? De meeste platen kunnen zelfstandig al zonder problemen 20A wegstoken. En begrijp ik nou goed dat je daarnaast nog elektrisch verwarmt?
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #3
Deze TS komt uit België
 

Lunadesmet

  • #4
XanderH schreef:
Over welk land praten we hier?
België.
63A is gebruikelijk voor normale huizen, daarvoor was het 40A.
XanderH schreef:
Los van de zekeringen, als er 2x fase + 2x nul in een verdeelkast binnenkomt kun je die 4 draden natuurlijk op een 4-polige hoofdschakelaar aansluiten. Dan kun je de hele kast netjes met één handeling uitschakelen. Maar 2 aparte voedingen op 1 kast is verder niet bepaald gebruikelijk.
Nee, klopt. Het stoort me niet per sé, maar het is inderdaad niet gebruikelijk...
Ik denk ook niet dat het gebruikelijk is om een woning te voeden met 2 fase en 2 nul...

En een 4-polige hoofdschakelaar: heeft deze dan ook een bepaalde waarde (vb. 35A?), want er kan in totaal wel 35A verbruikt worden dan, maar stel dat 2 kringen van 16A, die gevoed worden door de 20A-voorziening, volop gebruikt worden, dan zal de automaat aan de andere kant van het park uitgaan, en niet de hoofdschakelaar, als ik het goed begrijp (tenzij de 2 automaten van 20A en 16A vòòr deze hoofdschakelaar natuurlijk blijven).
XanderH schreef:
Wat voor eindgroepen heb je achter die 20A automaat zitten? Is dat selectief?
Daarop zit de aardlek (30 mA) en 4 kringen + kookplaat, en achter de aardlek zit dan ook nog een tweede aardlek voor natte kringen (10 mA) met daarop 3 kringen volgens mij...
XanderH schreef:
Heb je een ongewoon kleine inductiekookplaat? De meeste platen kunnen zelfstandig al zonder problemen 20A wegstoken.
Kookplaat is slechts 3 kW op vol verbruik (staat amper op vol verbruik), en heeft inderdaad slechts 2 pitten.
Het is een inductiekookplaat die gewoon samen met het bouwen van het huisje vorig jaar is gezet.
Dus niet heel groot, nee... Maar 'ongewoon' klein voor zo'n huisje nu ook niet.
Het is eigenlijk gewoon een soort flat in de vorm van een huisje.
XanderH schreef:
En begrijp ik nou goed dat je daarnaast nog elektrisch verwarmt?
Stoppenkast + kookplaat + verwarming zijn allemaal dingen waar ik niks aan te zeggen heb, helaas...
Ik betaal gelukkig de stroom niet volgens verbruik, maar ja, verwarmen gebeurt voorlopig elektrisch.
Er is elektrische vloerverwarming + een blaaskachel met thermostaat en thermometer (1 kW, ook een stand voor 2 kW) in elke kamer, maar gezien de goede isolatie gebruik ik er maximum 2 op de 1 kW-stand op 24 graden. Krijg je alles mee verwarmt.
Verbruik airco weet ik niet...

Er ging een verwarmingsinstallatie komen met grondwater etc. maar dit moet nog geplaatst worden.

Hetgeen vervelend is, is natuurlijk dat het een groot stuk van je beschikbaar vermogen inneemt. Verbruik maakt niet uit, want is vaste prijs.

Maar ik kook heel graag en dan staat de magnetron, kookplaat, oven, ... al snel samen aan, en dan moet net de verwarming aan gaan en... dan komt die extra 16A goed van pas! :)
 

Blauwbloes

  • #5
Lunadesmet schreef:
Ik woon in een woonparkje dat vorig jaar is aangelegd. Mijn elektra dateert dus ook van 2016.
In de huur zit een 20A-aansluiting, maar de standaard voor huizen is 63A en 40A voor oudere huizen
Het "probleem" is dat jij op prive terrein zit en de huisbaas dus de aansluitwaarde bepaalt. Je kan dit trouwens zien, een officiele meterkast ziet er zo uit, eventueel verschillende in de vorm van een kastenbatterij. Heb je dit niet dan heb je dus ook geen eigen netaansluiting.


Overigens bestaat er in Belgie geen echte standaardaansluiting, wel een meest voorkomende, die ook nu 1F230V/40V is. Dat park heeft waarschijnlijk slechts 1 weliswaar veel zwaardere 3F-aansluiting die de uitbater dan verdeelt, waar meteen de reden ligt voor deze magere 1F230V/20A. Vermits de uitbater handel drijft moet jouw privemeter trouwens een geijkt toestel zijn tenzij het elektriciteitsverbruik in de huurprijs zit.
Lunadesmet schreef:
Daarop zit de aardlek (30 mA) en 4 kringen + kookplaat, en achter de aardlek zit dan ook nog een tweede aardlek voor natte kringen (10 mA) met daarop 3 kringen volgens mij...
Zit er dan op die supplementaire 16A aansluiting ook nog een aardlekschakelaar? Niet verplicht maar wel onhandig als dit niet zo zou zijn.
Lunadesmet schreef:
Mijn vraag is nu hoe kan dit?
Van wat ik heb verstaan ga ik dus 2 automaten hebben, en kan ik dus niet met een schakelaar heel het huis uitschakelen.
Ik vermoed dat de 25A automaat in het tuinhuis de hoofdautomaat is, waarmee dit probleem dus van de baan is. Als dit niet zo zou zijn dan (wat ongebruikelijk) eventueel een 4-polige 20A hoofdschakelaar of automaat plaatsen. Als die 16A kring met 2,5mm2 is uitgevoerd (wat overigens verplicht is als die stopcontacten bevat) is dat geen probleem. Gewoon aan electricien vragen.
Lunadesmet schreef:
Er is elektrische vloerverwarming + een blaaskachel met thermostaat en thermometer (1 kW, ook een stand voor 2 kW) in elke kamer, maar gezien de goede isolatie gebruik ik er maximum 2 op de 1 kW-stand op 24 graden. Krijg je alles mee verwarmt.
Verbruik airco weet ik niet...
Hangt die vloerverwarming allemaal achter die 20A hoofdzekering? Als noodoplossing of indien nachtlading OK, permanent of dagoplading is dit onrealistisch.
Lunadesmet schreef:
Er is een klein tuinhuisje in het parkje waar ik een kastje heb dat op slot kan met 2 automaten 25A en 20A.
Die eerste is dus blijkbaar de hoofdleiding en die tweede een extra leiding. Alle bewoners hebben dit.
Ik heb dus wat nagevraagd en mijn hele huisje zit achter de 25A (maar alle bewoners mogen wel maar een hoofdzekering van 20A hebben, hoewel 25A dus zou kunnen).
Zie hierboven. De 25A automaat in jouw tuinhuis is dan vermoedelijk jouw de-facto hoofdautomaat. Eendraadsschema vertelt je dit.

PS Groep = kring in Belgie.
 

Lunadesmet

  • #6
Blauwbloes schreef:
Het "probleem" is dat jij op prive terrein zit en de huisbaas dus de aansluitwaarde bepaalt.
Klopt, ik heb helemaal geen meter en geen rechtstreekse aansluiting.
Stroom + water + internet worden dus niet apart verrekent. :)
Blauwbloes schreef:
Dat park heeft waarschijnlijk slechts 1 weliswaar veel zwaardere 3F-aansluiting die de uitbater dan verdeelt, waar meteen de reden ligt voor deze magere 1F230V/20A.
De electricien heeft me ooit vertelt dat er 40A per huisje beschikbaar zou kunnen zijn (als je de stroom voor dingen in het parkje, zoals de verlichting, wifi buiten, ... niet meerekent).
Daar is nu niet op gerekend, maar als je dus de hele capaciteit van het park zou delen door enkel de huisjes, kon iedereen 1 fase 230V 40A krijgen...
Maar gezien de afstand vanaf de originele stoppenkast en het feit dat m'n op zeker wil spelen krijgen we dus veel minder...
Blauwbloes schreef:
Zit er dan op die supplementaire 16A aansluiting ook nog een aardlekschakelaar? Niet verplicht maar wel onhandig als dit niet zo zou zijn.
Momenteel is alles zo aangesloten dat alles van die 20A-voorziening komt.
Als je ook die 16A-voorziening wil gebruiken, komt er dus iemand die alles aanpast in de kast.

Van wat ik heb gehoord komt de 16A op de aardlek van 10 mA met daarachter de badkamer + alle stopcontacten van de keuken + een deel verwarming + mijn tuintje.
De 20A blijft op de aardlek van 30 mA met daarachter alle andere stopcontacten en lichtjes in het huis + de kookplaat + het ander deel verwarming.

Indien ik zelf liever iets op de 20A of 16A kring wil, moest ik het doorgeven, en als ik hier wegga moet het terug naar bovenstaande situatie worden aangepast.

Enige wat ik wel raar vind is dat mijn hele huis niet meer op 30 mA zit, maar een deel 30 en een deel 10 (er kan dus in totaal bijna 40 mA stroom weglopen, als ik het begrijp?)
Blauwbloes schreef:
Ik vermoed dat de 25A automaat in het tuinhuis de hoofdautomaat is, waarmee dit probleem dus van de baan is.
Ja, klopt. Dit heb ik extra nagevraagd.
25A-automaat = 20A-leiding (voorlopig heel mijn huisje)
20A-automaat = 16A-leiding (ligt al bij iedereen tot aan het huisje, maar niemand is er op aangesloten).

Indien ik dus aangesloten wordt op die 'extra leiding', moeten deze twee hendeltjes naar beneden om het hele huis zonder stroom te zetten.
Anders staat er nog stroom in de badkamer, etc.

Volgens de technieker zijn de kabels vanaf het tuinhuisje allemaal 4 'carré' :?:
Neem aan dat dit is wat je bedoelt? Vanaf de stoppenkast is alles 2,5 'carré'...
Blauwbloes schreef:
Hangt die vloerverwarming allemaal achter die 20A hoofdzekering?
Ja, hoor! :)
Ze zijn hier enorm voor elektrisch verwarmen, omdat elektriciteit via hernieuwbare bronnen kan worden opgewekt, enz...
Maar efficiënt is het niet, en zeker niet met relatief weinig capaciteit.
Er komt wel zo'n pomp in de grond, voor de verwarming.
De elektrische kachels mogen dan weg en de groene stopcontacten van de 'verwarmingskring' worden dan vervangen door normale, witte...

Die vloerverwarming verbruikt trouwens echt niet veel...
Maar ik gebruik het amper, de blaaskachel werkt veel sneller. :p
Blauwbloes schreef:
Zie hierboven. De 25A automaat in jouw tuinhuis is dan vermoedelijk jouw de-facto hoofdautomaat. Eendraadsschema vertelt je dit.
Maar het is blijkbaar niet zo dat als je de 25A-automaat uitschakelt, er geen spanning meer staat op die andere 20A-automaat.
Dit omdat oorspronkelijk het niet de bedoeling was dat je ze alle 2 zou kunnen gebruiken, maar met dat elektrisch verwarmen en graag koken is 35A i.p.v. 20 toch echt geen overbodige luxe...

De kastjes van de andere bewoners zitten op slot, maar ik heb gehoord dat iedereen exact dezelfde 25A- en 20A-automaat hebben.
En dan is er ook nog een gesloten kastje voor de stroom van het park zelf en de verlichting in dat tuinhuisje zelf.


Het is geen professionele oplossing, maar het is beter dan wat ik nu heb.
Kan iemand ook een linkje sturen van zo'n hoofdschakelaar waar 2F + 2N in kan?
Die die ik vind, zijn bedoeld voor 3F + 1N :(
Ik wil het aan de elektricien kunnen tonen dat ik wel zoiets wil hebben, om met 1 handeling de stroom uit te zetten wanneer dat nodig blijkt. :)
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Lunadesmet en Blauwbloes,

wilt u minder en/of geen quotes gebruiken ?
Het is nu een warboel aan het worden, er zit geen lijn meer in het hele verhaal, mensen moeten nu steeds terug lezen naar de diverse reacties.
 

Lunadesmet

  • #8
Hey Jan

Ik dacht dat quotes net dienden om het overzichtelijk te maken op welk deel van de reactie er precies wordt geantwoord, en zodat anderen ook niet meteen een hele reactie moeten gaan teruglezen.

Maar ik zal er rekening mee houden in het vervolg! ;)
 

Blauwbloes

  • #9
Ik dacht dat quotes net dienden om het overzichtelijk te maken.
Dacht ik ook.
Neem aan dat dit is wat je bedoelt?
Ja dat is wat ik bedoel.

1) Dat kan je niet op die manier zien. Als het echt moet kan je die 30mA laten vervangen door een 10mA. Product zelf kost iets van een 50 Euro, afhankelijk van het merk.

2)Hangt ervan af wat je met efficient bedoelt. Elektrische verwarming op zich heeft een hoger rendement dan gas of iets anders, bijna 100%. Is wel veel duurder vanwege distributiekosten, belasting en andere factoren.

3)Dan is de enige oplossing een 4-polige hoofdschakelaar. Kan zelfs op slot. Zie foto. Merk heb ik gewist vanwege strikte reclameregels hier.



4)De eigenaar van dat park heeft dit duidelijk gedaan om kosten te sparen. Elke woning een aparte aansluiting (EL/GAS/WATER) of een eigen transformatorstation kost een aardige duit. Had je makkelijk 50 euro/maand extra huur gekost.
 

Blauwbloes

  • #10
Was dit nog vergeten:

Er is geen verband tussen de afstand woning/hoofdaansluiting en de maximale stroomsterkte.
 

Lunadesmet

  • #11
Dank je, Blauwbloes!

*trying not to use quotes*

Bestaan er dan echt 4-polige schakelaars voor 2F+2N? Lijkt me super!
Of zou één voor 3F+1N ook werken? Hij sluit de 4 aders ook gewoon af wanneer je hem uit doet?
Ik neem aan dat deze dan niet uitschakelt bij overbelasting, gezien hij naar het totaal kijkt, en als ik 20 ampère in de badkamer in de badkamer verstook, de automaat van de 16A 'extra leiding' er al uit ligt?

En de eigenaar kan perfect zien hoeveel stroom we verbruiken (water en internet weet ik niet), maar deze gegevens worden niet gebruikt. De huur is voor iedereen 100% hetzelfde...
Hij wou een systeem zodat je je verbruik online kan raadplegen, maar veel ben je daar niet mee...

Zo heb ik in vorige week blijkbaar 147 kWh verstookt (lekker koken, verwarming ook super hoog, lekker gezellig)... Ik heb hem dit even gevraagd en hij kan dit dus perfect aflezen (ook hoeveel A ik op dit moment verbruik etc.)

Ik kan dit trouwens ook zien in de stoppenkast... Er steekt zo een apparaatje waar op staat hoeveel volt er binnenkomt, en hoeveel A en watt ik verbruik... Ik neem aan dat dit ding dan niet meer werkt met 2 aparte leidingen?

De eigenaar dacht ook aan een mogelijkheid dat je €50 p.m. minder huur betaalt en dan je verbruik apart betaalt (voor lichte verbruikers bv.), maar niemand hier zou daarvoor geïnteresseerd zijn...

Vind €50 wel oké voor de tonnen stroom en water die ik verbruik, en voor het supersnel internet dat beschikbaar is (waarschijnlijk ook een hoog verbruik).
Lekker verwarming hoog, veel koken en bakken, badjes nemen, wasjes draaien, auto opladen, Netflixen in hoge kwaliteit, voor die prijs...

Maar hartstikke bedankt! Nu weet ik tenminste waar ik het over moet hebben...
'Verzwaring' wordt hopelijk vrijdag doorgevoerd, dus morgen ga ik vragen of ik toch niet zo'n 4-polige schakelaar kan hebben.
Enkel nog een beetje slim nadenken over hoe de 2 leidingen verdeeld moeten (denk dat de optie van de huisbaas best oké is)... :p

Denk wel dat het een enorme verbetering is, en hoop dat 36A genoeg is. :p
Hoef ik veel minder na te denken over wat ik best uitzet als ik ga koken etc... :D
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #12
Wat zou een schakelaar voor 3L+N precies anders maken dan een schakelaar voor 2L+2N? Het is gewoon een schakelaar die niet meer doet dan 4polig onderbreken.

Een schakelaar is inderdaad geen overstroombeveiliging. Deze schakelt dus nooit uit zichzelf af. Voor overstroombeveiliging zul je andere maatregelen moeten nemen, die toch ook al gewoon op de planning stonden? Die schakelaar zou enkel zijn om de installatie met één handeling volledig spanningsloos te kunnen maken.

Ik snap verder nog steeds niet zo veel van die hele installatie daar, maar dat zal aan mij liggen. ;) Je hebt dadelijk dus een extra 16A "hoofdzekering" erbij, met daar achter een aardlekschakelaar en daar achter weer meerdere eindgroepen? Hoe zwaar zijn deze eindgroepen dan, ook 16A? Dat heeft weinig zin, zodra je één van die eindgroepen overbelast of kortsluiting maakt ligt die hoofdzekering er toch uit?
 

Blauwbloes

  • #13
1) Zoals Xander al zei is er geen verschil tussen een 4-polige schakelaar en eentje voor 2F+2N. Die 4 polen zijn identiek. Deze schakelt inderdaad nooit uit zichzelf uit, maar automaten zitten daar sowieso. Je kan ook een 4-polige zekeringautomaat gebruiken, is zelfs goedkoper. Nadeel is wel dat igv een probleem beide netten uitvallen. Die 2 aparte netten is in die zin wel een klein voordeel.

2) 147 kWh is ongeveer 1800kWh op jaarbasis en dat is een gemiddeld verbruik voor een gezin van 2. Vanwege die elektrische verwarming ben ik enigszins verbaasd dat dit zo laag is. Een typische woning (geen vakantiewoning) met elektrische verwarming zit ergens tussen 7000 en 12000 kWh op jaarbasis,

3) Of die energiemeter werkt hangt af waar die staat. Als die in jouw woning staat heb je er uiteraard 2 nodig, staat die ergens bij de huisbaas is het best mogelijk dat die tegelijkertijd op beide netten meet. Gewoon vragen aan de huisbaas.

4) Internet verbruikt weinig energie ook als dat supersnel is
XanderH schreef:
Ik snap verder nog steeds niet zo veel van die hele installatie daar, maar dat zal aan mij liggen. ;)
De huisbaas heeft slechts een beperkte capaciteit ter beschikking (economische overwegingen). Hij of zij probeert toch een zo groot mogelijke capaciteit aan iedere huurder aan te bieden via een primair "net" + een secundair "net" voor huurders die een hogere capaciteit wensen. Dit om te vermijden dat het volledige park plat gaat bij een te hoog verbruik en/of huurders die permanent aan de telefoon hangen voor een uitvallende hoofdautomaat.

Bovendien moet deze installatie aan het AREI voldoen. Zegt o.m. dat een badkamer op een aparte aardlekschakelaar moet en dus moet worden "verplaatst" afhankelijk van het "net" waarop die badkamer is aangesloten.

De combinatie van die twee leidt tot dergelijke toestanden.
XanderH schreef:
Dat heeft weinig zin, zodra je een van die eindgroepen overbelast of kortsluiting maakt ligt die hoofdzekering er toch uit?
Ook een 32A automaat met daarachter een 20A gaan er allebei uit igv een kortsluiting. Enkel bij overbelasting is er sprake van enige selectiviteit. Bij een ALS heb je hierover meer controle via S-types met vertraagde uitval, bij automaten is dat uiteraard onmogelijk.
 

Lunadesmet

  • #14
@XanderH
Wat er anders zou zijn aan een 3L+N-schakelaar? Geen idee. Daarom stel ik net de vraag... Als ik dit allemaal kende moest ik toch geen topic openen?...

En de installatie is inderdaad al perfect beveiligd met aardlekschakelaars en automaten.

En ja, in geval van overbelasting/kortsluiting kan de 16A-"hoofdautomaat" er ook uit gaan, maar jij kan toch ook niet alle automaten 100% belasten zonder dat er een hoofdzekering uit gaat?


@Blauwbloes
1) Weer iets bijgeleerd. Ik wist niet of zo'n schakelaar/automaat gewoon het contact van de polen verbreekt of nog iets extra binnenin doet, waardoor het dus niet zou kunnen een nul op een fase aan te sluiten.

2) 147 kWh op een maand... Ik had het over één week...
Het is hier dan wel buitengewoon warm, zoals ik het graag heb... Goede isolatie etc. is dan toch een voordeel.

3) Staat inderdaad binnen, is een digitale meter...
Zoveel maakt het nu toch niet uit... vond het wel eens leuk om te weten hoeveel je nu precies verbruikt, maar als het toch in de huur zit...

4) Ik had het over het internetverbruik.

Verder, klopt... Voor iedereen ligt er dus een aparte leiding waarvan je 20A kan afnemen, waarop ieder huisje dus is aangesloten.
Blijkbaar lag er nog een leiding waar je 16A kan van afnemen (eigenlijk 25A en 20A, maar in het huisje zelf moet het afgezekerd worden op 20A en 16A).
Elk huisje heeft dus eigenlijk 2 aparte leidingen ter beschikking.
Om deze te gebruiken komt er dus een nieuwe automaat, daarachter een aardlek (10 mA) en daarachter enkele groepen, maar voor de aardlek zou ik dus toch nog een schakelaar willen die alles uitschakelt. Straks bel ik met de huisbaas.

Ik heb dan dus 2 automaten die de hele installatie bedienen (16A -> alles achter de 10 mA-schakelaar, 20A -> alles achter de 30 mA-schakelaar, met hiervoor dus de 4-polige hoofdschakelaar). In totaal dus 36A.
De 10 mA-schakelaar zit dan dus niet meer achter de 30 mA, en dus ook niet meer achter de 20A, maar krijgt zijn 'aparte' leiding...

Waardoor dus ook mijn huis niet meer beveiligd is tegen max. 30 mA verliesstroom, maar goed.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu