Aansluiten mechanische ventilatie

Smg

  • #1
Ik heb in mijn pas gekochte woning op zolder een mechanische ventilatie zitten, maar de vorige bewoners hebben de schakeldoos achter enkele tegels in de keuken weggewerkt. Op de 5-polige wandcontactdoos van de ventilatie staat geen spanning.

Is het mogelijk mijn ventilatie aan de praat te krijgen zonder dat ik mijn (pas geverfde) muren hoef open te breken op zoek naar de oorspronkelijke schakelaar?

Ik kan me voorstellen dat ik op zolder nieuwe draden aanleg naar de 5-polige WCD (0 V, 220 V, plus schakeldraden). Ik vind het geen probleem als de schakelaar op zolder zit. Wie weet of dit kan en welke draden ik dan moet hebben?
 

Gerrit

  • #2
Op zolder is natuurlijk niet erg handig. Je hebt een ventilatieschakelaar nodig met een fase-draad en 2 schakeldraden. De perilex (5-p kontaktdoos bij de ventilator) heeft een fase, nul en aarde nodig.
 

Rotjeknor

  • #3
Bij nieuwe modellen kan je tegenwoordig de ventilator ook met een afstandsbediening krijgen, dan heb je alleen een 230V aansluiting nodig. De schakelaar op zolder maken kan uiteraard ook, ik denk dat bij de meeste mensen de ventilator altijd op 1 stand staat en het dan toch niet uitmaakt waar de schakelaar zit...
 

Smg

  • #4
Rotjeknor: klopt, ik verwacht ook dat de ventilatie bij mij altijd op 1 zal staan omdat er een flinke afzuigkap in de keuken zit en een raam in de badkamer.
 

Proost

  • #5
Om nog even hierop wat aan te merken, zeker met een afzuigkap op de mechanische ventilatie wil je juist wel de standen schakelen.
Bedenk ook dat je aan energievernietiging doet als de ventilator altijd op de hoogste stand staat. De warme lucht wordt dan zo het huis uitgeblazen.

Denk ook aan een hogere geluidsproductie op de hoogste stand (normaal zo'n 300-400 m3/h)
 

MichielD

  • #6
Proost schreef:
Om nog even hierop wat aan te merken, zeker met een afzuigkap op de mechanische ventilatie wil je juist wel de standen schakelen.
Ik denk (of mag hopen), dat de afzuigkap niet door dezelfde buis gaat. Anders heeft hij lekkere etenslucht op de WC en badkamer (zoals ik in een appartement met de stank van de ander zat, omdat iemand een fan op de gezamenlijke ventilatie had gezet).
Bedenk ook dat je aan energievernietiging doet als de ventilator altijd op de hoogste stand staat. De warme lucht wordt dan zo het huis uitgeblazen.
Maar als je niet ventileert kan het door de vochtige lucht veel kouder aanvoelen.
Denk ook aan een hogere geluidsproductie op de hoogste stand (normaal zo'n 300-400 m3/h)
Zeker zo, maar op stand 1 en 2 zijn ze wel vrij stil, in mijn ervaring.
Bij ons staat hij tijdens koken en douchen op stand 3, verder op stand 2. Dat laatste omdat onze kruipruimte nogal vochtig is (komen binnenkort ventilatiegaten).
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #7
MichielD schreef:
Ik denk (of mag hopen), dat de afzuigkap niet door dezelfde buis gaat. Anders heeft hij lekkere etenslucht op de WC en badkamer (zoals ik in een appartement met de stank van de ander zat, omdat iemand een fan op de gezamenlijke ventilatie had gezet).
Ik denk dat Proost hier een motorloze afzuigkap bedoelt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu