Aanleggen nieuwe standleiding

Kluskip

  • #1
Op de eeste etage wil ik een nieuwe badkamer maken: douche, toilet, wastafel. Nu moet daar dus ook een nieuwe standleiding aangelegd worden.

Ik heb de volgende vragen over deze standleiding:
  1. Verticaal naar beneden toe zou die standleiding dan in de hal beneden uitkomen. In de hal is in de buitenmuur nog een afvoergat van een oude gaskachel. Dit gat is op ca 30 cm hoogte van de vloer. Mag de standleiding door dit gat naar buiten toe geleid worden en vandaaruit met een bocht naar onder de grond en op het riool aangesloten worden ?
    Onder de vloer in de hal kan ik niet gemakkelijk bij, daar zit op die plek geen kelder of kruipruimte onder. Met veel moeite zou je daar natuurlijk wel onder kunnen, maar ik vroeg me af of je bovengronds naar buiten mag met zo'n standleiding.
  2. De standleiding moet ook be/ontlucht worden. Op ca 1 m hoogte begint aan 1 kant van dat kamertje waar ik een badkamer wil maken, het dak schuin te lopen.

    Ik heb aan 2 mogelijkheden gedacht:
    • Nu zou ik die standleiding in de badkamer door het dak naar buiten kunnen leiden, maar op die plek wil ik een dakkapel, dus moet de standleiding hoger naar buiten via de vliering. Mag de standleiding in de badkamer schuin langs de binnenkant van het dak naar de volgende verdieping (de vliering) lopen, zodat ik hem daar door het dak naar buiten kan aanbrengen ?
      Dus dan heb je een standleiding die deels (vanaf 1m hoogte in de badkamer) niet verticaal loopt.
      ... /
      ../
      /
      |
      |

      Zijaanzicht
    • Een andere mogelijkheid is dat ik de standleiding ik de standleiding horizontaal door de badkamervloer leid naar de binnenmuur toe leid en dan verticaal omhoog naar de vliering.
      .......... |
      _ ____|
      |
      |
      |
      Zijaanzicht


      Uiteraard met in achtneming van flauwe bochten.

    Zijn deze mogelijkheden toegestaan ?
  3. Mag ik de koudwatertoevoerleiding door de standleiding heen leiden ? Als je dan doucht met warm water, dan gaat er warm water door de standleiding en wordt het koude water meteen opgewarmd. Ik zou in dat geval een aparte "standleiding" voor de douche nemen en die later samenvoegen met de hoofdstandleiding.
Overigens wil ik het wel door een loodgieter of andere deskundige laten aanleggen, maar ik wil van te voren weten of het kan.

Groetjes en bedankt alvast
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #2
1. Of het mag weet ik niet maar het lijkt me niet verstandig ivm beschadigen.
2. Ik zou hem schuin laten lopen.
3. Daar zijn speciale wisselaars voor die je in de koudwater toevoer naar je ketel (oid) zet.
 

Pepjo

  • #3
Opmerking over punt 1 : volgens mij loop je zo ook kans op vorstschade.
 

Kluskip

  • #4
Pepjo schreef:
Opmerking over punt 1 : volgens mij loop je zo ook kans op vorstschade.
Vorstschade: ik heb daar aan gedacht, maar toen moest ik denken aan de hemelwaterafvoer. Een hemelwater-afvoer loopt toch ook buiten langs het huis naar het riool. Door de afvoer van de badkamer stroomt doorgaans warmer water dan door de hemelwaterafvoer. Kun je nader toelichten waarom die standleiding kans heeft op vorschade (en de hemelwaterafvoer niet).
 

Fiesiekus

  • #5
Omdat bij vorst neerslag niet als vloeistof maar in de vorm van ijzel of sneeuw naar beneden komt; en dat stroomt niet zo hard. En een HWA afvoer kan wel degelijk last hebben van bevriezing/dichtvriezen; ik zie in de Alpenlanden nogal eens een HWA met een verwarmingsdraad in de pijp om de afvoer open te houden.

Maar afgezien daarvan; ik ken hier huizen in de buurt die later op hun badderkamer een WC hebben aangebracht en de 110 mm leiding vanaf de badderkamer buitenom hebben gelegd i.e. via de muur t.h.v. de badkamer naar buiten en beneden en dan in de grond op het riool aansluiten. Fraai is anders (lees: geen porem) maar ik geloof niet dat ze last van dichtvriezen hebben.
 

Chathanky

  • #6
  1. De loop van het water wordt door de bochten behoorlijk belemmerd. Verder is het niet volgens de richtlijnen die er zijn. Niet om je te pesten maar om problemen te voorkomen is het geen aanrader.
  2. De standleiding mag de helling niet meer dan 45 graden zijn.
    schuin is dan de juiste keuze.
  3. Voor een zogenaamde douche wtw. zijn kant en klare producten te koop die aan alle keuringen en veiligheidseisen voldoen. Zoek eens op google naar dit woord.
 

Kluskip

  • #7
Het is me duidelijk dat jullie allen het mij afraden om bovengronds de standleiding naar buiten toe te leiden.
Ik zit er wel tegenaan te hikken om een gat door de authentieke terrazzovloer te maken (ca 75 jaar oud) om ondergronds een gat door de buitenmuur te kunnen maken.
Wat denken jullie van de volgende workarounds om te bezwaren op te heffen:
- Kans op beschadiging: ter plaatste een metalen beschermingskooitje erom heen
- Kans op vorstschade: buis isoleren (en eventueel een warmtekabel eromheen)
- Geen gezicht: als ik het vanaf 1 hoog naar beneden zou leiden, vind ik het ook geen
  gezicht, maar vanaf ca 30 cm vanaf de vloer valt het tussen het struikgewas niet op.

Verder schrijft Chathanky dat het niet is volgens de richtlijnen die er zijn. Zou je me kunnen aangeven welke die richtlijnen zijn voor wat betreft dit geval of waar ik die kan lezen, zodat ik die kan afwegen tegen mijn specifieke situatie.
 

Fiesiekus

  • #8
Ik zou aan de buitenzijde een koofje er omheen metselen van ong. dezelfde steen als 't huis. Grond erin, viooltjes planten en 't uit 't zicht beschermd tegen vorst en mech. schade.

Lijkt net een plantenbak voor 't huis.

Bij evt problemen kan je er dan makkelijk bij . Onstoppingsstuk binnenshuis; net voordat je naar buiten "buigt". Maar hoe vaak zit er nou een verstopping in een vertikale leiding???
 

Chathanky

  • #9
De twee scherpe bochten onderin de standleiding zorgen dat er een ophoping kan ontstaan. Dit zou je moeten zien te voorkomen als er onder nog een aansluiting komt heb je de kans dat het water daar door de hoge weerstand een weg gaat zoeken om het water kwijt te kunnen. Overigens mag er onder in de standleiding geen aansluiting meer zitten tot een bepaalde hoogte en of lengte (horizontaal/ vertikaal).

Ik zou gewoon een weg zoeken om die 2 bochten er uit te voorkomen en met twee 45 gradenbochten naar het hoofdriool te laten lopen. Het is natuurlijk meer werk en een stuk lastiger. Het heeft wel als voordeel dat je niets meer in zicht hebt en later niet tegen mogelijke problemen aan loopt.

De keuze is natuurlijk aan u. Dit is slechts je gevraagd advies aan ons. Een loodgieter gaat dit uitvoeren begrijp ik en die hebben denk ik wel voor hetere vuren gestaan :mrgreen:
 

Michiel_H

  • #10
Chathanky schreef:
[..]
Voor een zogenaamde douche wtw. zijn kant en klare producten te koop die aan alle keuringen en veiligheidseisen voldoen. Zoek eens op google naar dit woord.
Een douche-WTW heeft tegenwoordig in een EPC-berekening geen toegevoegde waarde meer. Ik vraag me dus af of dit in de verbouwingspraktijk wel toegevoegde waarde zal hebben. Volgens mij duurt het lang (te lang) voordat de investering via je gaskosten is terugverdiend.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
@ Michiel_H,
Dit forum is voor klussers met vragen, ik denk niet dat die allerlei vaktermen weten. Graag wat normaal gebruikte (vertaalde) termen die voor iederen begrijpelijk zijn.
 

Chathanky

  • #12
Ik denk ook niet dat het de werking en de wens zal beinvloeden. :mrgreen:
 

Michiel_H

  • #13
WTW: Warmte Terug Winning. Uit afgezogen ventilatielucht kan bijvoorbeeld warmte terug gewonnen worden. Dit kan dus ook uit weglopen douchewater.
EPC: Energie Prestatie Coefficiënt: "coëfficiënt die de energieprestatie van een nieuwbouw woning of utiliteitsgebouw aangeeft. Deze wordt berekend op basis van de gebouweigenschappen, de gebouwgebonden installaties en een gestandaardiseerd bewonersgedrag"

Volgens het bouwbesluit is vanaf 1 januari een EPC van 0,8 verplicht bij nieuwbouw. En dat is verdomd lastig te halen.
In de berekening er van heeft een douche-WTW geen theoretische bijdrage.
 

Chathanky

  • #14
Om de douche WTW in de EPC berekening te mogen opnemen kan het apparaat gekeurd door GASTEC. Op basis van het keuringscertificaat (Gelijkwaardigheidsverklaring) kunt u de EPC verlaging berekenen.

U kunt ervan uit gaan dat gebruik van een dubbelwandige douche WTW tot een verlaging van de EPC van 0,05 tot 0,07 leidt.

Maar buiten dat gaat het hier om een bestaande situatie en geldt een EPA, en daar is niets over geschreven dat dit in deze situatie is aangevraagd Michiel.
 

Michiel_H

  • #15
De laatste informatie die ik heb is dat een douche-WTW geen bijdrage (meer) levert aan een verlaging van de EPC. Dat is ook de reden dat wij hem onlangs hebben weggestreept uit een ontwerp.

Ik heb verder ook nergens gezegd dat een EPC van belang is voor de vragensteller. Ik heb gezegd dat een douche-WTW geen bijdrage aan een EPC-verlaging heeft. Dus dat het wellicht ook voor deze situatie geen toegevoegde waarde heeft. Oftewel dat de investering (ook in deze situatie) zich waarschijnlijk pas erg laat gaat terug verdienen.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #16
Dit betoog gaat volledig buiten de vraagstelling.

De topicstarter wil op praktische manier weten of de dingen die hij vraagt, mogelijk zijn, en is vast niet geïnteresseerd in een of ander vaktechnisch betoog.

Dit dient alleen tot het gelijk krijgen in het technische betoog, en niet de vraag.

Graag stoppen met deze discussie!
 

Kluskip

  • #17
Het leek me mooi meegenomen om de koudwaterleiding die toch langs de standleiding moet op de een of andere toegestane en gunstige manier door die standleiding te leiden. Ik had niet zozeer gedacht aan het aanschaffen van een speciaal hiervoor op de markt gebracht product. Dus dan neem ik aan dat de investering mee zal vallen.

Na alle antwoorden, heb ik besloten de standleiding met de beschreven maatregelen bovengronds naar buiten te leiden
Chathanky: De twee scherpe bochten onderin de standleiding zorgen dat er een ophoping kan ontstaan
...
De keuze is natuurlijk aan u. Dit is slechts je gevraagd advies aan ons. Een loodgieter gaat dit uitvoeren begrijp ik en die hebben denk ik wel voor hetere vuren gestaan
Mochten die bochten toch de ophoping van Chathanky opleveren, dan kan ik die met behulp van het ontstoppingsstuk van Fiesiekus oplossen.

Het is inderdaad de bedoeling om het een loodgieter te laten doen of wanneer het meevalt iemand met minimaal 1 rechterhand. maar ik ga wel eerst alles van te voren overdenken. Met alles bedoel ik het hele huis dat nog in originele, primitieve staat verkeerd. Alles grijpt in elkaar.
 

Fiesiekus

  • #18
Kluskip schreef:
......... dan kan ik die met behulp van het ontstoppingsstuk van Fiesiekus oplossen.........
Zou ik trouwens aan de buitenzijde plaatsen; (als 't kan in het horizontale stukkie tussen de twee bochten). Mocht de nood aan de man komen dan valt de vuiligheid bij het openen in je tuin en niet op je mooie vloer binnenshuis. Kost 't je alleen een bak violen.....of megonia's...
 

Kluskip

  • #19
Nog even over die be/ontluchting naar boven.

Een goede mogelijkheid was dus om die luchtpijp via de schuine wand naar de vliering te leiden.
Nu dacht ik aan nog een mogelijkheid met een korter tracee . In de badkamer komt een dakkapel. Misschien kan ik die luchtpijp ook recht naar boven laten gaan, zodanig dat je langs de zijkant van de dakkapel uitkomt.
Afhankelijk van de exacte maten van die dakkapel en het esthetische aspect, zou je aan de buitenkant van de zijflank uitkomen danwel in de spouw van de dakkapel. Zijn dit toegestane mogelijkheden ?

Zou de hemelwaterafvoer van het platte dakje (overstek) van de dakkapel ook nog mogen afwateren in die luchtpijp (ik denk aan 7,5 cm diameter)?
 

Fiesiekus

  • #20
Volgens voorschriften moet een ontluchting op bepaalde afstand van openslaande ramen verwijderd zijn. Weet even niet hoe groot die afstand is. Als HWA gebruiken kan, als de diameter toereikend is, wel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu