Aandraaien kraan in muurplaat

Stonedigger

  • #1
Beste klussers

Ik snap iets niet.

Voor een hele simpele buitenkraan heb ik een muurplaat aan een stukje waterleidingbuis gesoldeerd en op de muur geschroefd. Het lariks balkje heb ik er later overheen gezet als afwerking (deze raakt overigens nergens kraan of leiding en mijn probleem bestond al vóór montage van dat balkje).

Het probleem is het volgende.

Als ik de aangeschafte kraan in de muurplaat draai dan gaat dat licht, totdat de kraan opeens vast zit en ik geen halve (of zelfs kwart) slag verder kom.

Alleen staat de kraan dan onder een hoek van ca. 90 graden.
Ik heb het geprobeerd met 5 en met (veel) meer wikkelingen teflontape, maar ik krijg het ding niet in de normale stand (dus verticaal zoals op het plaatje) vast.

Op het plaatje zit hij recht, maar als ik de kraan opendraai of er een slang aan klik dan verdraait de kraan al snel, maar proberen hem vaster te zetten gaat niet verder dan hooguit een kwart slag en met geen mogelijkheid verder. Uiteindelijk gaat hij door het gedraai weer lekken.

Iemand enig idee wat er mis kan zijn of wat ik wellicht fout doe?

 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Hennep gebruiken i.p.v. teflon tape, eerst de schroefdraad iets beschadigen met een vijl of een zaagblad, hennep met de schroefdraad mee aanbrengen.
Tel het aantal slagen dat de kraan in de muurplaat past en tel dan ook het aantal slagen dat u hem erin draait.
 

Stonedigger

  • #3
OK, ga ik proberen.
Dank voor je reactie :prima:
 

Stonedigger

  • #4
Hennep gehaald, gerommeld met vijl op schroefdraad, hennep gedraaid en slagen geteld....
Resultaat: dicht en recht! :lol:

Dank je, Jan :prima:
 

Jasper1978

  • #5
Heb hetzelfde probleem, maar dan in de badkamer met een handdouche. wat bedoel je precies met de schroefdraad en vijl gerommeld. beschadigd????
 

Stonedigger

  • #6
Zoals Jan hierboven adviseerde: met een vijl of een oud zaagblaadje maak je wat beschadigingetjes aan de schroefdraad van de kraan, waar dan dat hennep (een soort haar) achter blijft haken. Op die manier kun je er makkelijk wat strengetjes omheen draaien, zonder dat het steeds meedraait zoals op spiegelglad schroefdraad gebeurt.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Er is trouwens ook teflondraad. Ik vind dit persoonlijker fijner werken dan hennep.

Die ik heb mag je zelfs ook iets terugdraaien.



En ook een tape variant met fibers erin, die is veel beter dan het standaard teflontape.

 

Stonedigger

  • #8
Voorlopig is het dicht met hennep.
Maar bedankt voor de tip, ga ik volgende keer ook eens proberen :prima:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu