4 extra groepen plaatsen

Leo777

  • #1
Beste electro techneuten,

Ik heb een beetje een probleem als mijn vrouw de wasmachine, droger, waterkoker en soms iets anders aanzet - deze zitten namelijk allemaal op de zelfde groep - ok dasch niet slim , maar nu komt de vraag

Ik heb een installateur gevraagd of ie een schakelkast met 4 groepen kan plaatsen, ja zegt ie , alleen moet je dan de hoofdzekering verhogen van 25 naar 35 Ampere , klopt dit ?

Want ik heb zoveel in de garage en keuken staan dat ik denk dat ik misschien meer nodig heb.

Graag jullie advies over de beste inrichting/ aantal groepen/Amperage hoofdzekering

Garage
apparatuur vermogen Voltage Amperage
wasdroger 2000 220 9,1
wasmachine 2000 220 9,1


optioneel
elektrische kachel 2000 220 9,1
radio 150 220 0,7
boormachine 350 220 1,6
zaag 350 11,4

TOTAAL 6850 1100 29,5


Keuken
apparatuur vermogen Voltage Amperage
vaatwasser 2000 220 9,1
elektrische oven 2000 220 9,1
espresso apparaat 1500 221 6,8
koffiezetapparaat/ senseo 800 222 3,6
magnetron 800 223 3,6
koelkast 900 224 4,0

optioneel
tosti ijzer 2000 220 9,1
mixer 150 22

alvast bedankt !

Leo

 

-stuffie-

  • #2
Als ik het zo zie, dan lijkt me 35A voldoende. Ophogen naar 35A is meestal gratis, hoger kost extra (en soms veel geld). U kunt het eventueel ook zelf aanvragen via https://www.mijnaansluiting.nl/
Verder alles van 2kW of meer op een aparte groep zetten, dan komt het wel goed.

Een tostiijzer van 2kW? Jeetje, de mijne is maar 600W...
 

Fiesiekus

  • #3
Uitbreiding is geen probleem (hoeveel aardlekschakelaars heeft u nu?) als de hoofdzekering wordt verhoogd tot 35 A (dat die er niet eerder is uitgegaan).
 

Leo777

  • #4
OK , bedankt,

Maar ik draai al jaren de wasmaschine en de wasdroger op een groep , geen centje pijn ... toch veranderen ?

Ok , misschien is mijn tosti ijzer ook maar 800 W ( ik heb niet op het stickertje gekeken )

Maar mijn waterkoker is wel 2000 - 2400 W , dus dat zou ook een aparte groep zijn ?

Wat mijn vorige vriend/bewoner heeft gedaan, is het 'doorlussen' van twee groepen naar de linkse automaten , en hier de elec. oven en de garage op gezet , niet helemaal fris toch ?

Bedankt voor de suggesties zo ver !

Leo
 

Fiesiekus

  • #5
Nee, dat laatste is niet correct. Dat is een ovengroep? Die moet gewoon direct na de hoofdzekering zitten, zonder de 16A automaten ertussen. De elektricien kan dat wel in orde maken.

Als je het aantal groepen gaat uitbreiden, zal waarschijnlijk ook de (zware) apparatuur vaker gezamenlijk aanstaan. De kans dat de huidige 25 A zekering dan springt wordt veel groter, met alle nadeel van dien. Dus voor de zekerheid van 25 naar 35 A.
 

Leo777

  • #6
Wat betreft de aardlek , die er zeer zelden uit gegaan !

ik heb er nu twee , en voor de nieuwe kast met 4 groepen komt er een bij - voldoende volgens de installateur

dat met die zaadjes .... slaat dat op mij ?
 

Fiesiekus

  • #7
Kweenie hoe snel u bent?

Overigens hoeft voor een H2O-koker geen aparte groep, wel is het zo dat de WCD's bij het aanrecht van 2 verschillende groepen afkomstig moeten zijn; maar bij die 2 mag dan wel andere verbruikers (licht, audio etc.) bijgezet zijn/worden. Dus 2 algemene verschillende groepen voor het aanrecht.
 

Leo777

  • #8
Bedankt meneer fiesekus !

ik weet het allemaal wel een beetje, maar toch eigenlijk niet helemaal goed , en in dit geval is het wel belangrijk dat goed wordt aangelegd.

Ja die 35 A zekering komt er in, maar dat duurt nog 4 weken ( mogelijk ) en kost € 52,20 ( mannetje , busje, schroevedraaier etc ) , alles via internet

Bovendien betaal is ca. € 450 voor het volledige plaatsen van de nieuwe kast , klinkt dit OK ?
 

Fiesiekus

  • #9
Als je snel betaalt wel ja!
 

Appeltje

  • #10
Nog ff overbodig en pietluttig: die senseo is echt wel 1900 watt :) en het voltage waarschijnlijk ongeveer 230 ipv 220 volt ;).

Gr. Ries
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu