2 lampen op gipsplaten plafond monteren

MindCtrller

  • #1
Ik loop tegen een probleem aan tijdens het verbouwen van ons "nieuwe" huis. Er is ooit een aanbouw geplaatst waar dus een plafond van gipsplaten in zit. Daar zitten spotjes in. Nu willen wij graag 2 lampen boven de eettafel ophangen. Door een koof weg te nemen bij het raamkozijn heb ik de constructie kunnen bekijken die is toegepast. Er lopen grote balken in de dwarsrichting van het huis. Hierop zijn weer dwars (dus in de lengterichting van het huis) op deze, ik noem het even dakbalken, balkjes gemonteerd. Op deze balkjes zitten dan de gipsplaten geschroefd.



De stippellijn is het midden van het gedeelte waar de tafel komt te staan en dus ook het midden van de eettafel. Op deze stippellijn moeten dus 2 lampen komen te hangen. Links van deze stippellijn bevindt zich 17cm verderop dus het balkje met een breedte van 4,5cm. Rechts van de stippellijn, 32cm verderop is het volgende balkje. De afstand tussen de 2 balkjes is dus 49cm. De "dakbalken" heb ik niet getekend maar lopen dus dwars op deze balkjes. Zouden de gipsplaten het houden als ik dus op deze stippellijn 2 lampen zou hangen?

Een ander idee was, maar dit moet maar net zo uitkomen, dat ik de lampen aan de dakbalken die dwars op deze balkjes lopen te monteren met lange schroeven. Maar zoals gezegd moeten de lampen dan wel precies onder deze bakbalken uitkomen. Ik ga morgen even kijken of dat mogelijk is.
 

Reaven

  • #2
Wat ik hier in huis veel heb gedaan , deels omdat er toch al gaten waren op de plek van de lamp, is een plankje door het gat gedaan en daarop de lamp vast gemaakt . Als er eerder spotjes op dezelfde plek zat moet dat bijna wel lukken. Dit idee:

---gat---

(Dit idee)

Hierdoor verdeel je de kracht en heb je ook houvast. Zeker als je raggelwerk verder weg zit is dit een goede oplossing

Eventueel zijn er ook gipspluggen te koop. Eea hangt af van het gewicht van je lamp en of je al een gat hebt op de beoogde plek.
 

MindCtrller

  • #3
Bedankt voor je reactie. Dat hadden we inderdaad ook als optie. Ik denk dat er niet veel anders overblijft.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu