2 lampen op 1 schakelaar

Blakez

  • #1
Goededag,

Ik zit met het volgende:

Ik ben bezig met een nieuwe wand te plaatsen, waar ik 2 stopcontacten en 2 lampen in wil verwerken.
Ik wil de twee lampen op hetzelfde moment aan en uit kunnen schakelen vanaf één lichtschakelaar.
Heb in paint een schema getekend, hoe ik het denkt te installeren. Kan iemand aub even confirmeren of dit goed is of zoniet, wat er nog veranderd moet worden?

Verder nog één vraagje:

Uit de centraal doos komt ook aarde, is het nu verplicht om deze aarde door te trekken tot aan het laatste stopcontact en elke aftakking daarvoor? Het is op een zolderkamer.

Bedankt alvast!

 

Fiesiekus

  • #2
Dit klopt technisch wel; maar als er aarde in de centraaldoos is, moet die ook doorgetrokken worden naar wandcontactdozen (WCD's)met randaarde én lampen.

En al die splitsingen en aftakkingen kan je heel mooi tekenen, maar die maak je wel in lasdozen en/of op de WCD's.
 

Markieman

  • #3
Lampen aansluiten op zwart en blauw, in plaats van zwart en bruin.
 

Fiesiekus

  • #4
:oops: over het hoofd gezien (kleurenblind hé).
 

Blakez

  • #5
Dus als ik het goed begrijp, wanneer er randaarde naar zolder toe ligt, dit verplicht is om verder te verwerken in het stroomnet op zolder? En ipv bruin-zwart naar de lampjes, blauw-zwart. Heb in paint een nieuw schema gemaakt en dan zou het dit worden?

@Fiesiekus: Alle splitsingen en aftakkingen naar WCD en Lampen worden gemaakt via lasklemmetjes.

 

Black Knight

  • #6
Nee, dit gaat ook niet werken. De stopcontacten zijn prima, maar nu zitten de lampen tussen de nul (blauw) en een geschakelde nul (wat overigens verboden is, men moet steeds de fase schakelen). Dus je schema is juist als je alles zo laat, maar een bruine ipv een blauwe draad van je centraaldoos naar je schakelaar trekt.
 

Fiesiekus

  • #7
Blakez: lees even de sticky's over electriciteit (boven aan deze rubriek).
 

Blakez

  • #8
Ok, heb alle sticky's doorgenomen, 't is me wel het een en ander duidelijk geworden.
Nu heb ik dus schema nummer drie in elkaar gezet.
Is het nu niet zo wanneer ik de schakelaar uit zet, ik ook de stroom op beide stopcontacten uitschakel? Of schakel ik kan dan alleen beide lampen uit, wat ook de bedoeling is?

 

Fiesiekus

  • #9
Denk 'ns na.
 

Xr8

  • #10
Nee zo is het goed, de schakelaar zal alleen de twee lichtpunten schakelen.

Succes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu