12v AC naar 24v AC ?

JeroenA

  • #1
Ik heb een 24v AC tuinverlichting-snoer zie ( https://www.allekabels.nl/feestverlichting/7181/1222203/feestverlichting.html ) gekocht naast dat ik deze eventueel zou willen dimmen (zie mijn andere post) zou ik deze ook willen kunnen aansluiten aan mijn bestaande tuinverlichting op 12v (ook AC) dit in verband met licht en tijd schakelaar op het hele systeem.

Is het mogelijk om op een makkelijke manier 12v AC om te zetten naar 24v AC ? Liefst iets dat ook buiten kan en niet al te groot is, dan kan ik het eventueel ook nog in een behuizing stoppen.

Technische info: ik heb 12vac 60w met daarop nu een totaal van 22w 12vac lampjes. De 24vac led lampen zijn totaal ongeveer 5w, dat moet dus geleverd kunnen worden.

Wie o wie heeft een slimme oplossing? Mooiste zou zelfs nog zijn als de 24vac led lampjes ook nog iets zachter zouden kunnen branden dan oorspronkelijk...
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Ten eerste vind ik het overbodig om hiervoor 2 topics aan te maken.

Dan verwijst de link geheel niet naar een 24 volts lichtsnoer maar naar een 230 V exemplaar.

Dimmen zal niet lukken omdat de stroom door het lichtsnoer zeer waarschijnlijk ingesteld is dmv een seriecondensator (indien 230 V snoer). Die geeft een vaste hoeveelheid stroom door de gehele keten, die je niet (of nauwelijks) kunt wijzigen.

Alleen een extra seriecondensator zou dan kunnen helpen, mits op de juiste manier ingebouwd in een veilg kastje. Maar dan moet je er wel zeker van zijn welke schakeling in dit geval toegepast is.

Indien daadwerkelijk 24 V AC nodig dan kun je aansluiten op 12 V wel vergeten: de LEDS kunnen dan helemaal niet branden.

12 V AC omzetten naar 24 V ACV: daarvoor heb je een trafo 12 naar 24 V nodig en die moet dan speciaal gewikkeld worden. Indien de lichtketen werkelijk 24 V AC nodig heeft (nogmaals: de link wijst daar niet op), dan kun je beter (en veel goedkoper) een normaal 24 V Trafo gebruiken.

Misschien helpt een duidelijkere beschrijving van hoe e.e.a aangesloten zit?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu