1 of 3 fasen?

Paulernst

  • #1
L.S.

De huidige installatie (1x 25A hoofdaansluiting) heeft 3 groepen, te weten 2x licht over een a.l.s. en 1 groep voor de wasmachine.
Ik wil de installatie als volgt uitbreiden:
1x wasmachine via alamat
1x wasdroger via alamat
1x vaatwasser via alamat
en
1 groep voor een oven/magnetron, 1 groep voor een electrische oven en 2 lichtgroepen, alle vier over een a.l.s. van 40 A

Het lijkt mij dat ik hiervoor een 3-fasenaansluiting moet aanvragen bij Liander/Nuon of kan dit nog via de huidige hoofdaansluiting?
 

Xr8

  • #2
Ik heb een hoofdzekering van 25A en deze is nog nooit kapot gegaan, ook bij mijn ouders in dezelfde woning nog nooit in 35 jaar.

Ik heb 8 groepen, vaatwasser, wasmachine, droger, combimagnetron apart en de rest over 4 lichtgroepen verdeeld. Was en droog draaien altijd tegelijk.

Als je twijfelt neem dan een groepenkast met 3 fasen hoofdschakelaar en aardlekschakelaars. Laat de voeding eerst zoals deze is. Gaat het niet dan hoef je naderhand niet de kast meer aan te passen. Alleen een 3 fasen aansluiting is dan toereikend.

De 25A hoofdzekering is vaak een traag patroon. Gaat niet zo snel stuk als een normale zekering.

Succes.
 

Gerrit

  • #3
Het ligt vooral aan het gelijktijdig gebruik van de apparatuur.
 

Appeltje

  • #4
Ik zou naar 35a laten 'upgraden'.

Verder commentaar:
* Ik mis de hoofdschakelaar, is verplicht;
* Ik zie in totaal 2 lichtgroepen maar op 1 ALS, deze moeten over minimaal 2 aarldekschakelaars verdeeld worden.
* Waarom (dure) Alamats gebruiken voor die apparaten?

Ik zou dus kiezen voor een 35a hoofdzekering, en een kast met 2x ALS, 7 groepen.

Eventueel 8e groep voor losse WCD oid in meterkast (als je daar electronische zaken hebt staan als een modem/router/CAI versterker oid.

Gr. Richard.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu