1 fase Perilex stekker in 3 fasen Perilex (16A) WCD =o.k.?

Groen124

  • #1
Er is al e.e.a. gepost over dit onderwerp. Toch onduidelijk of mijn situatie van toepassing is.

In meter kast zit een aparte groep met 3 16A zekeringen erin (Ouderwets systeem dus, met van die losse zekeringen). Op de groepsdoos staat kookplaat. In de keuken zit een wandcontactdoos 16A Perilex. Dus, als ik me niet vergis, dan zit in de 5-polige WCD, linksboven de blauwe nuldraad aangesloten, in het midden (horizontale platte ingang) de aardedraad, en op L1, L2, L3 posities zitten de 3 bruine fase draden.

De oude electrische kookplaat is inmiddels vervangen door een gaskookplaat. Onder het gastel zit een ruimte waar precies de nieuwe electrische oven in past (3150 w max.). De nieuwe oven heeft een gewone standaard geaarde stekker. Die kan niet in de perilex WCD natuurlijk. Ik denk er een oplossing voor te hebben, en wil vragen of dit o.k. is. De oplossing is de volgende:

Neem een goede standaard stekkerdoos, zo-een waarin je meerdere standaard geaarde stekkers op een rijtje in kunt steken. Neem een goede 3-aderige (blauw, bruin, geel/groen) draad en sluit die aan op die standaard stekkerdoos (of koop een kant en klare en knip de standaard stekker eraf). Koop een 5-polige periflex stekker van 16A en sluit de 3 draden als volgt aan: (1) de blauwe op de perilex stekker pin die contact maakt met de vrouwelijke nul in de WCD; (2) de bruine fase draad op de pen die contact maakt met een vrouwelijke bruine fase aansluiting (bv.het vrouwtje rechtsboven op de WCD); (3) de groen/gele aarde draad op de platte aardepin in de stekker die contact maakt met de aardeaansluiting in de WCD. Op die manier tap je een 1 fase 230v af van een 3 fasen WCD. 2 fasen worden dus niet gebruikt. Na aansluiting hoef ik dan alleen nog even uit te zoeken welke 2 zekeringen (van de 3) overbodig zijn. Die twee haal ik dan gewoon uit de hulzen en schroef de lege hulzen weer in de groepsdoos in de meterkast.

Werkt dit, is dit veilig bij normaal gebruik, en mag dit (zo niet, waarom niet?).

Alvast dank voor de reactie. Misschien worstelen meerdere lezers met dit 'probleem'.
 

Groen124

  • #2
Ik hoopte op response, maar helaas. Dus toch maar zelf proberen, en het blijkt dus prima te werken. Eerst de stroom eraf. Daarna de perilex stekker opengeschroefd. Alle pinnen kun je verwijderen en kiezen welke je wilt gebruiken, behalve de centrale aarde pin. Ik koos voor verwijdering van de onderste 2 pinnen, want ik heb toch maar 3 draden om 230v stroom te tappen van de Perilex wcd. De drie draden van het verlengsnoer monteerde ik dus op de bovenste 2 pinnen en de middelste aardepin. Blauwe draad op de pin die in de nul ingang op de wcd gaat steken, bruine draad op de pin die in de fase ingang op de wcd gaat steken, en de geel/groene aardedraad op de middelste horizontale (=16A) aardepin die in de aarde ingang op de wcd gaat steken. Ik heb dus een gewone geaarde stekkerdoos met draad en stekker eraan gekocht voor 7 euro (3 x 1.5mm dikke draden, aansluitwaarde tot 3500 W), vervolgens de stekker eraf geknipt en de draad aan de Perilex stekker aangesloten op de bovenstaande manier.

Vervolgens de boel uitgeprobeerd door de stekker in de perilex wcd te steken en een schemerlamp stekker in de stekkerdoos te steken. Daarna naar de meterkast om alle drie zekeringen op de groepsdoos te activeren. Niet verwonderlijk dat de lamp aanging (en nog steeds brand, zonder rare dingen). Vervolgens een voor een zekeringen gedeactiveerd om uit te vinden welke 2 overbodig zijn voor mijn doel (dwz 1 fase 230 v tappen uit de 380v 3-fasen perilex wcd). Het werkt dus, en zonder tegenbericht van specialisten, ga ik er voorlopig maar vanuit dat het o.k. is wat ik deed.
 

Groen124

  • #3
Morgen wordt de nieuwe oven bezorgd en ik wil wel met de kerst een kalkoen kunnen braden in de nieuwe aanwinst. De oude begaf het na 22 jaar. Gelukkig is het experiment geslaagd en het huis niet afgebrand. Als het o.k. is wat ik deed hoop ik dan maar dat anderen er hun voordeel mee kunnen doen.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Ik denk dat je beter even een linkje in de elektrarubriek kunt zetten met vraag of een van de elektraspecialisten hiernaar wil kijken.

Want ik kan me sterk vergissen, maar volgens mij is dit niet toegestaan. Het lijkt me nogal knoeiwerk en dat voor een aansluiting van een 3150 Watt oven. Gebruik maken van een of ander goedkoop verlengstopcontact...

Daarbij vraag ik me af of je bij die aansluiting aan de perilex stekker wel adereindhulzen gebruikt hebt. Zoniet, dan is het sowieso vragen om brand!

Maar goed ik ben geen elektra/NEN1010 deskundige, dus beter even aldaar vragen. :wink:
 

Groen124

  • #5
Ja,daarom poste ik mijn verhaal, om te checken. Ik lees wel vaker 'niet toegestaan.', maar nooit het waarom niet toegestaan en waar ik dat dan precies kan nalezen.'Het mag niet...het is niet volgens de norm'. De ervaring in andere vakgebieden leert dat er nooit 1 enkele goede oplossing is voor een probleem/vraagstelling.

Elk van de drie zekeringen in de, speciaal voor dit doel, aanwezige groep is goed voor 230v op 16A, dat is dus goed voor een maximale aansluitwaarde van 16 x 230v=3680 watt. Dus ruim voldoende voor de oven van 3150 watt.

Met de stekkerdoos en draad is niks mis mee. Veel duurder waren ze ook niet te koop. Wat het afdoppen betreft: er valt helemaal niks af te doppen. Er liggen geen draden bloot, en door het weglaten van 2 van de 5 pootjes van de stekker is de aansluiting helemaal afgedekt. Het hele systeem van meterkast tot wcd is in tact gebleven.Ik heb alleen 2 van de 3 zekeringen op non actief gezet, en een perilexstekker aan een verlengsnoer en stekkerdoos gemaakt, en de boel blijkbaar goed aangesloten. Ook ik ben geen electricien, maar wel een beetje handig, en daarom zocht ik naar een goede verklaring bij de specialist waarom dit niet mag (vooral het waarom).
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #6
Onderwerp verplaatst naar de elektra rubriek.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #7
Groen124 schreef:
Met de stekkerdoos en draad is niks mis mee. Veel duurder waren ze ook niet te koop. Wat het afdoppen betreft: er valt helemaal niks af te doppen. Er liggen geen draden bloot, en door het weglaten van 2 van de 5 pootjes van de stekker is de aansluiting helemaal afgedekt.
Wie had het over afdoppen? Reageer je nu op de adereindhulzen?

Adereindhulzen zijn niet om af te doppen, deze zijn om een goede verbinding te maken met soepele draad in schroefcontacten.

Als je deze nu niet gebruikt hebt en de soepele kern direct in de schroefcontacten van de stekker hebt gestoken, dan heb je daadwerkelijk kans dat het een keer problemen gaat geven, in de vorm van uitgebrandde contacten in je stekker. Bij dit soort vermogens is het belangrijk om hulzen te gebruiken!!
 

Groen124

  • #8
Hartelijk dank voor dit advies! Daar kan ik wat mee, en dat ga ik dan ook doen!

Ik heb trouwens nog overwogen om de vast gegoten stekker op de ovendraad eraf te knippen en er een perilex stekker rechtstreeks aan te sluiten. Nu loopt de verbinding van de ovendraad dus via een (3500w) stekkerdoos naar de perilexstekker en wcd. Enige voordeel van de stekkerdoos is dat ik de draad voor electronische vonkenontsteking van het gastoestel er bij heb geprikt. Dat vraagt maar heel weinig (30)watts, las ik.

De oven heb ik gisteravond geinstalleerd. Alles lijkt naar behoren te werken, alhoewel ik 'm nog niet op de vol vermogen ovenfunktie heb laten werken. Daar blijf ik de eerste keer dus maar voor de zekerheid even bij in de buurt.
 

Rudy vk

  • #9
Waarom niet deze groep ombouwen naar een fatsoenlijke 1x 16A groep? Je kunt de bestaande kabel gebruiken, een nieuwe standaard wandcontactdoos aansluiten en in de meterkast zorgen voor een enkele zekeringautomaat.

Indien je die niet in de huidige kast kan plaatsen (kans aardig groot, aangezien er schroefzekeringen gebruikt zijn), kun je hier een gescheiden enkele modulekast voor gebruiken.

Voor zover bekend bij mij is het niet toegestaan dit soort verlopen te bouwen. Buiten dat, voor dit soort vermogens wil je zo min mogelijk stekkerverbindingen.
 

Groen124

  • #10
Rudy vk schreef:
Waarom niet deze groep ombouwen naar een fatsoenlijke 1x 16A groep? Je kunt de bestaande kabel gebruiken, een nieuwe standaard wandcontactdoos aansluiten en in de meterkast zorgen voor een enkele zekeringautomaat.
Ik zie daar het nut niet van in, en vind het daarom weggegooid geld voor zo'n conversie.Ik heb al een aparte groep met 3 zekeringen speciaal voor de perilex wcd voor 3x 16A. Nu heb ik er 2 uitgeschakeld (de zekeringen eruit gehaald, en de 2 lege zekeringhulzen weer in de doos geschroefd), waardoor in de groep en wcd maar 1x 16A 230V vrijkomt. Makkelijke oplossing, en het werkt dus prima. De perilex stekker is eigenlijk net zo aangesloten als een gewone geaarde stekker, echter met 3 i.p.v. 5 draden. Zoals ik schreef, had ik de stekker ook rechtstreeks op de ovendraad kunnen aansluiten en die vervolgens kunnen inprikken op de wcd. Misschien doe ik dat nog eens en haal ik die stekkerdoos ertussen uit.
Rudy vk schreef:
Indien je die niet in de huidige kast kan plaatsen (kans aardig groot, aangezien er schroefzekeringen gebruikt zijn), kun je hier een gescheiden enkele modulekast voor gebruiken.
Ruimte genoeg in de kast, met 7 groepen. Zoals ik schreef is er een aparte doos doos aanwezig met 3 zekeringen erin (3-fasen), die speciaal is gereseveerd voor de perilex 400V wcd in de keuken. Natuurlijk kan ik de heleboel laten ombouwen: 3 fasen doos door 1 fase 16A doos, 2 van de 5 draden verwijderen die naar de keuken lopen, de perilex wcd vervangen door een gewone geaarde wcd. Maar waarom dan? Weggegooid geld, lijkt me. Ook is me niet duidelijk welke gevaren op de loer liggen (literatuur referentie svp). Immers die groep werkt nu gewoon alsof het een groep van 1x 16A 230V is, zonder gesleutel aan de groepsdoos, en met 5-draden waarvan er 2 niks liggen te doen, en een perilex wcd waarop slechts op 1 plaats stroom wordt aangeboden, 1 nuldraad, 1 aardedraad.Ik kan ook zo weer terug naar 3-fasen, mocht dit ooit nodig zijn.
Rudy vk schreef:
Voor zover bekend bij mij is het niet toegestaan dit soort verlopen te bouwen. Buiten dat, voor dit soort vermogens wil je zo min mogelijk stekkerverbindingen.
Ja ik zit in een vergelijkbare onzekere situatie. Ik weet het ook niet precies, en zou daarom graag een literatuurreferentie willen hebben van iemand die het wel allemaal zeker weet en precies weet waar ik dat kan nalezen. Als het allemaal zo belangrijk is dan moet dat toch makkelijk op te lepelen zijn via google (in het engels of nederlands). Ik heb gezocht maar nog niet echt iets bruikbaars gevonden. Mogelijk gebruik ik niet de goede sleutelwoorden. Maar als de stekkerdoos en bekabeling goed is voor transport tot 3500W en ik er een stekker in prik die maximaal 3150W aanlevert, dan moet dat toch gewoon kunnen? Ik ben toch geen 20 stekkerdozen aan elkaar aan het rijgen.
Als dat wat ik doe niet veilig zou zijn dan is er een groot probleem, want hoe kan het dan dat er stekkerdozen met draad verkocht (mogen) worden in de bouwmarkt die dat wat ze beloven niet waar maken? Dat zou buitengewoon onverantwoordelijk zijn van overheid (toezichthouder) en bouwmarkten. Immers bouwmarkten zijn de plaatsen waar hobbyisten en amateurs zoals ik hun spullen van moeten betrekken. Die spullen moeten veilig zijn en doen wat ze beloven te doen, zeker als het om brandgevaarlijke en levensgevaarlijke zaken als elektriciteit gaat. Voor de handige leek zoals ik is het echt niet vanzelfsprekend dat je niet op 1 juiste en goedaangesloten stekker 3150W vermogen mag aanbieden aan een stekkerdoos waarop geschreven staat dat die 3500W max. kan transporteren naar de wcd.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #11
Al je antwoorden staan in de NEN1010.

Een 2 geleider eindgroep moet voorzien zijn van een groepschakelaar.

Een krachtgroep mag niet gebruikt worden om 230v vanaf te takken dat mag alleen in het apparaat.

Een verlengsnoer is voor tijdelijke opstellingen.

Dat verlengsnoer voldoet aan alle normen, maar jij kan meer dan 3500VA trekken over dat snoer, je beveiliging doet minimaal 3680VA en bij kortsluiting nog veel meer.Jij gaat uit van het apparaat, je beveiligingen zijn echter niet voor de aangesloten apparatuur maar ter bescherming van de vaste installatie.

Je kan wel wijzen naar de overheid, maar jij bent en blijft verantwoordelijk voor juist gebruik.
De overheid gaat pas controleren als er veel klachten over binnenkomen of veel ongelukken mee gebeuren, het is nl. onmogelijk om elke fabrikant te controleren voordat het spul op de markt komt.
 

Groen124

  • #12
Hartelijk dank hiervoor. Daardoor kwam ik terecht op de kennisbank NEN 1010, en kon ik verder lezen en leren. Alhoewel niet alles daar is terug is te vinden (waarom aftappen van 230V, m.n. op de manier zoals ik deed, niet mag, of beter, waarom het niet veilig zou zijn), weet ik nu beter te zoeken naar antwoorden. Nogmaals bedankt.
 

Groen124

  • #13
Even nog de situatie in foto's zoals die nu bestaat. De perilex stekker is nu direct op de oven aangesloten. De meterkast groep voor de kookplaat is gereduceerd tot 1x 16A 230v werking door 2 van de 3 uit te schakelen. Alleen de bovenste is ingeschakeld. De geamputeerde perilex stekker heeft maar 3 poten nodig. Voorkomt ook verwarring voor derden. Ik zal wel afgeschoten worden.....



 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #14
Knoeiwerk, ik kan niet anders zeggen!

- Geen mogelijkheid om de groep af te schakelen
- Zo'n fijne (onbetrouwbare!) automatische stop als beveiliging voor overbelasting
- Zo te zien gesoldeerde uiteinden van de kabel, garantie voor een slecht contact en absoluut uit den boze bij hoge stromen
- Een verziekte stekker

Rudi Vk heeft het bij het rechte eind: Ombouwen naar een fatsoenlijke enkelvoudige groep.
Je ziet daar het nut er niet van in en je vindt het zonde van het geld.

Maar als het er opaan komt wordt het nog veel duurder...
Want wat nu als er brand uitbreekt en de verzekeringsdeskundige dit aantreft?
Krijg je geen cent vergoed! :shock:
 

Groen124

  • #15
Kees schreef:
Knoeiwerk, ik kan niet anders zeggen!

- Geen mogelijkheid om de groep af te schakelen
- Zo'n fijne (onbetrouwbare!) automatische stop als beveiliging voor overbelasting
- Zo te zien gesoldeerde uiteinden van de kabel, garantie voor een slecht contact en absoluut uit den boze bij hoge stromen
- Een verziekte stekker

Rudi Vk heeft het bij het rechte eind: Ombouwen naar een fatsoenlijke enkelvoudige groep.
Je ziet daar het nut er niet van in en je vindt het zonde van het geld.

Maar als het er opaan komt wordt het nog veel duurder...
Want wat nu als er brand uitbreekt en de verzekeringsdeskundige dit aantreft?
Krijg je geen cent vergoed! :shock:
Ik probeer uitleg en inzicht te krijgen, maar dat hou ik aan bovenstaande niet over. Leg nu eens uit, als expert, aan de leek, waarom de aansluiting onveilig is. Met de opmerking verziekte stekker kan ik niks, bijv., het is een nieuwe stekker waar alle stekkerpootjes, behalve de brede aardepoot, los in zitten. Ik zou de loze stekkerpootjes er weer in kunnen zetten, maar die zitten er voor spek en bonen in dus ze zijn overbodig. Mbt de automatische zekering, daarover las ik inderdaad dat ze niet allen 100% doen wat ze behoren te doen (bijv. de beruchte Securia L16A), dus heb ik er maar weer een gewone smeltzekering ingezet (ik kocht het huis met alleen maar van die automaten erin en ik verving de meeste weer door traditionele smeltzekeringen). Mbt de vertinde/gesoldeerde draaduiteinde: tja, die hulzen zijn niet zo makkelijk te krijgen, maar dat wil ik nog wel eens beter uitzoeken. Het werkt goed, geen overmatige warmte op de zekering wanneer de oven op volle toeren draait, etc. Mbt het apart (?) afschakelen van de groep, wat wordt hier nu precies bedoeld. Direct onder aardlekschakelaar zit namelijk nog een 0-1 hoofdschakelaar (niet op foto) die de hele tent van de stroomvoorziening afsluit. Uit de opmerking maak ik op dat dat niet voldoende is, dus moet er nog een aparte schakelaar voor die groep komen, of....? Als er brand uit breekt dan ga ik niet tig schakelaars uitzetten met het naar buiten rennen: alleen die van de gastoevoer en die hoofdschakelaar dus. Wat nog steeds niet beantwoord wordt is waarom bovenstaande gevaarlijk is. Ik wil best de boel om laten bouwen, maar nooit niet als mij het waarom niet verteld wordt en de zaak netjes (lijkt) te werken. Kijk, dat van de verzekering is wel een punt waar ik naar moet kijken. Als ik niet zelf stekkers mag verwisselen zonder tussenkomst van een electraman, dan houdt het snel op met het klussen met electra in huis.

Dus ik zou toch nog eens willen leren, waarom je een bestaande 3-fasen groep niet mag inzetten voor gebruik als 1 fase 230V groep. Wat is er, vanuit technisch en veiligheid perspectief, fout als je dit doet op de manier zoals ik doe. Maak ik het nog makkelijker: ik doe die 2 overbodige pinnen in de stekker, er wordt een aparte schakelaar geïnstalleerd om de groep af te sluiten, en die draadeinden voor de stekkerpooljtes worden van hulzen voorzien om beter contact te maken. Waarom dan toch nog ombouwen? Ik leer graag iets nieuws en pretendeer niks, maar heb een manco dat ik niet zonder goede reden bang kan worden, want volgens mij werkt dit systeem prima, maar serveer me svp af met uitleg over het 'waarom niet' (niet met 'omdat het van NEN1010 niet mag" svp).
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #16
Deels is gewoon regelgeving, en daar moet jij ook aan voldoen.Zoek maar even op NEN1010;NEN3140 en leer die regels dan weet je van hoed en rand.

Een deel van de veiligheid komt gewoon doordat we afspraken gemaakt hebben over hoe iets gemonteerd dient te zijn.Iedereen die met elektra werkt kent die regels en verwacht van al zijn collega's dat zij ook iig die minimale norm hanteren.

Afwijken van die norm kan al een gevaar zijn zonder dat de situatie zelf gevaarlijk is.

Groepsschakelaar is gewoon verplicht volgens NEN1010 zodat de fase en nul 100% afgeschakeld zijn van het net en er niet op wat voor manier dan ook spanning via bv. de nul op de installatie kan blijven als je de zekering alleen verwijderd kan er een spanning blijven tov aarde.

Vertinnen is niet toegestaan omdat:

Tin koude vloei kent, dwz het loopt weg onder je schroef doordat je de schroef aandraait het word vloeibaar onder druk.
Hierdoor krijg je overgangsweerstand en daardoor verbrand die aansluiting.

Wij geven hier alleen aan dat het niet veilig is wat je doet en hoe het hoort.

In theory is het zo dat je alleen aan elektra mag werken als je daarin onderricht hebt gehad.Dat si ook vaak waar een verzekeraar mee schermt, als de installatie mogelijk niet volgens de norm was gaan ze zoeken.
 

Groen124

  • #17
Bedankt voor deze opmerkingen. Ik kan e.e.a. nu beter plaatsen en besluiten wat verstandig is in mijn specifieke geval.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu